söndag 15 maj 2011

SPX 2011

Så hade det gått ett år igen, och det var dags att åka till Stockholm. Det blev en väldigt bra helg, och jag var nöjd och slut när jag kom hem, och som vanligt med tanken "skärpning helena, nästa år ska du ha nåt att sälja där du också". "Så säger du varje år", påminde mig min vän Lisa. Så sant.

Hur som helst, jag startade spx med att direkt från tåget bege mig till "ladies drink and draw"-grejen på nån bar. Det var en dålig start, för jag hamnade ur funktion socialt och började rita djur som såg ut att ha ångest, så jag fattade vinken och drog hem till mina vänner som jag skulle bo hos i stället, mycket bättre.

På fredan hann jag med en go promenad, sen var det häng i Stefs och Janettas ateljé, mycket trevligt. Tog sen en ölkväll utan serierelatering med en kompis och hennes kompisar, kul, sjysst snack, goda öl.

På lördan orkade jag inte med att vakna riktigt, lite arg mage, men det lugnade sig. In till mässan och träffa dotterbolagare. Det som var synd med detta spx-år var att vi inte hade någon riktig dotterbolags-gathering som brukar vara höjdpunkten, men det har väl varit för mycket annat på programmet och ingen som dragit i det. Kul att sitta vid bordet i alla fall, som dignade av fina fanzine. Och så träffade jag Rikke, och fick äntligen hålla ett ex av hennes fantastiska bok i handen. Den heter Glimtar, och jag har lite varit med från början där, sett de första teckningarna och manusutkasten. Som hon kämpat! Och tänk att det KAN bli färdigt, att det faktiskt händer att folks projekt inte rinner ut i sanden, utan ibland blir det faktiskt efter några år en hel fin bok. Den är otroligt fin och bra, och det är inte för att hon är min vän som jag tycker det, för alla andra tycker det också och hon får skitbra recensioner och vinner priser.
Lagom till att man höll på att dö av stimmet och värmen på mässan var det dags att lägga ner för dagen, och jag fick i uppdrag att guida ett gäng köpenhamnsbor till nån bra restaurang. Hjälp. Jag blev nervös. Tappade bort danskarna redan vid t-centralen, men hittade dom igen, for till medborgarplatsen och frågade mig fram till Hermans. Där tyckte jag att jag var duktig och smart, för buffén var god, det var fint där uppe på uteserveringen med utsikt över vattnet och det flög luftballonger på himlen.
Galagofesten blev kul. Mycket roligare än förra året. Beror nog framför allt på att jag hade fler nära vänner att hänga med.

Så var det söndag, och jag tog ut en tusenlapp och gjorde min köperunda. Känns lyxigt i seriehyllan nu, och jag har mer än hälften ännu oläst. Jag, Lisa och Rikke flydde ut i friskluften på en glassdejt. Sen en bra debatt om "feministiskt självförvar inom seriebranchen" och sen satt jag vid db-bordet tills jag var helt slut i huvudet och inte kunde räkna alls när folk köpte fanzine, och då gick jag hem till en kompis och klappade gosiga katter. Nästa dag for jag hem.

I lillstugan, vår kombinerade ateljé/replokal/gäststuga är det mysigt att vara, så nu har jag fortsatt skissandet på den 16sidiga jag började på i höstas. Direkt jag satte mig och kollade igenom den efter uppehållet på flera månader såg jag nya bra manuslösningar där det tidigare bara känts att något varit avigt utan att jag vetat vad, så att låta ett projekt ligga nedlagt ett tag behöver inte bara vara negativt. Kan jag nu bara ge det någon timme i veckan kanske jag faktiskt HAR nåt till spx 2012, vi får se. Det spelar ingen roll, det bästa är ändå att imorgon flyttar det hit en katt!

Inga kommentarer: